Home page
Date generale
Imagini@Neamt Online
Informații utile
Oportunități
Pagini WEB
Forum


Știri și informații locale
Știri juridice
Acte necesare...
Info@neamt.ro
Horoscop
Mica publicitate
Locuri de muncă

Scanare antivirus online

Juridice.ro
P O R T A L   J U R I D I C


Noutăți și informații legislative cu caracter general


Serviciu furnizat de Juridice.ro



Completare privind regimul indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului

Actul normativ: Legea nr. 341 din 11 noiembrie 2009 pentru completarea art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului
Publicat: Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 778 din 13 noiembrie 2009

În eventualitatea decesului parintelui care indeplinea conditiile pentru a beneficia de concediul si de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, parintele supravietuitor are dreptul sa beneficieze de concediul si de indemnizatia parintelui decedat, chiar daca nu indeplineste conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 148/2005.

Modificări la Codul Fiscal: TVA se va plăti în țara beneficiarului de servicii și apar "companiile europene"

Pe 13 octombrie a fost publicată în Monitorul Oficial 689/13.10.2009 Ordonanta de urgenta 109 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal care modifică, din 2010, Codul Fiscal. Modificările vizează în special TVA-ul, accizele și impozitul pe venit la PFA, în cazul primelor două fiind vorba de implementarea în România a noilor prevederi legislative europene.

Venitul minim garantat a fost majorat

Guvernul a decis majorarea cu 15% a venitului minim garantat, a anuntat Primul-ministru Emil Boc la finalul sedintei Executivului din 28 mai 2009.

Primul-ministru Emil Boc a precizat ca, potrivit actului normativ aprobat, nivelul lunar al venitului minim garantat este de:
- 125 lei pentru o persoana singura
- 225 lei pentru familiile formate din 2 persoane
- 313 lei pentru familiile formate din 3 persoane
- 390 lei pentru familiile formate din 4 persoane
- 462 lei pentru familiile formate din 5 persoane
- cate 31 lei pentru fiecare alta persoana peste numarul de 5 persoane, care face parte din familie.

De asemenea, daca din calcul rezulta un ajutor social mai mic de 10 lei, se acorda 10 lei.

Majorarea se va aplica incepand cu drepturile aferente lunii iulie 2009.

Noul cuantum al contribuțiilor sociale pentru anul 2009

Actul normativ: OUG nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare
Publicat: Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 898 din 31 decembrie 2008


1. Contributia pentru asigurarile de sanatate

Pentru anul 2009, cotele de contributii pentru asigurarile de sanatate sunt urmatoarele: 
5,5% pentru cota datorata de angajat
5,2% pentru cota datorata de angajatori
10,7% pentru cota datorata de persoanele care se asigura facultativ. 
 

2. Contributia de asigurari sociale

Pentru anul 2009, cotele de contributie de asigurari sociale se stabilesc astfel: 
28% pentru conditii normale de munca, datorata de angajator si angajati, din care 9,5% datorata de angajati si 18,5% datorata de angajatori
33% pentru conditii deosebite de munca, datorata de angajator si angajati, din care 9,5% datorata de angajati si 23,5% datorata de angajatori
38% pentru conditii speciale de munca, datorata de angajator si angajati, din care 9,5% datorata de angajati si 28,5% datorata de angajatori.
 
3. Contributia pentru somaj

Pentru anul 2009 se stabilesc urmatoarele cote ale contributiilor: 
contributia datorata de angajatori la bugetul asigurarilor pentru somaj este de 0,5%
contributia individuala datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj este de 0,5%
contributia datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj de catre persoanele asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj este de 1%
contributia datorata de angajator la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale este de 0,25%. 
 
4. Contributia pentru accidente de munca si boli profesionale 

Cotele de contributii datorate de angajatori in functie de clasa de risc se stabilesc de la 0,15% la 0,85%, aplicate asupra sumei veniturilor brute realizate lunar. 

5. Valoarea punctului de pensie

Incepand cu data de 1 ianuarie 2009, valoarea punctului de pensie este de 697,5 lei. 

6. Ajutorul de deces

Pentru anul 2009, cuantumul ajutorului de deces se stabileste astfel: 
Pentru asigurat sau pensionar, la 1.702 lei; 
Pentru un membru de familie al asiguratului sau pensionarului, la 851 lei. 
 
7. Tichetele de masa

Institutiile publice centrale si locale, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu acorda tichete de masa in anul 2009 personalului din cadrul acestora. 

8. Compensarea in bani pentru tichetele de calatorie pe calea ferata 

Compensarea in bani pentru tichetele de calatorie pe calea ferata neutilizate in anul 2008, prevazuta la art. 4 din OUG nr. 71/2004 privind acordarea unor facilitati familiilor de pensionari, nu se acorda. 

9. Indemnizatia pentru cresterea copilului

Incepand cu data de 1 ianuarie 2009, persoanele care, in ultimul an anterior datei nasterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal, beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, precum si de o indemnizatie lunara in cuantum de 600 lei sau, optional, in cuantum de 85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 lei.

Modificari privind retinerea permisului de conducere auto

Actul normativ: OUG nr. 146/04.11.2008, pentru modificarea art. 111 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
Publicat: Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 754 din 7 noiembrie 2008

Potrivit noilor modificari, permisul de conducere sau dovada inlocuitoare a acestuia se va retine si in cazul in care acesta se afla in mod nejustificat asupra unei alte persoane.

Se mai arata ca permisul de conducere al conducatorului de autovehicul sau tramvai, implicat intr-un accident de circulatie din care a rezultat uciderea sau vatamarea corporala a unei persoane se retine de catre politia rutiera daca autorul accidentului a incalcat o regula de circulatie, eliberandu-se o dovada inlocuitoare fara drept de circulatie, in situatia in care regula de circulatie incalcata consta in:
a) conducerea sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie, potrivit legii, infractiune;
b) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferata cand barierele sau semibarierele sunt coborate ori in curs de coborare sau cand semnalele cu lumini rosii si/sau sonore sunt in functiune;

In celelalte cazuri, se va dispune eliberarea unei dovezi inlocuitoare cu drept de circulatie pentru o perioada de 15 zile.

La cererea titularului permisului de conducere retinut in cazul savarsirii uneia dintre infractiunile referitoare la circulatia pe drumurile publice sau in cazul in care conducatorul de autovehicul sau tramvai, implicat intr-un accident de circulatie din care a rezultat uciderea sau vatamarea corporala a unei persoane, procurorul care efectueaza urmarirea penala sau exercita supravegherea cercetarii penale ori, in faza de judecata, instanta de judecata investita cu solutionarea cauzei poate dispune prelungirea dreptului de circulatie, cu cate cel mult 30 de zile, pana la dispunerea neinceperii urmaririi penale, scoaterii de sub urmarire penala ori incetarii urmaririi penale sau, dupa caz, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti. Modul de solutionare a cererii de prelungire a dreptului de circulatie se comunica si sefului politiei rutiere pe raza careia s-a comis fapta.

Se mai prevede ca dispozitiile mentionate mai sus se aplica corespunzator si in situatia in care se retine dovada inlocuitoare a permisului retinut pentru o fapta savarsita anterior, aflata in termenul de valabilitate, cu mentiunea ca termenul de valabilitate al noii dovezi nu il poate depasi pe cel al primei dovezi.

Majorarea punctului de pensie

Actul normativ: OUG nr. 108/2008, ordonanta de urgenta pentru modificarea unor acte normative din domeniul social
Publicat: Monitorul Oficial, Partea I nr. 661 din 22/09/2008

De la 1 octombrie se stabilește majorarea valorii punctului de pensie cu aproximativ 20%, de la 581,3 lei cât era anterior, la 697,5 lei. Majorarea pensiilor se realizează cu o lună mai devreme decât era prevăzut în vechea ordonanță cu privire la rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2008.

Deasemenea, indemnizatia pentru insotitor este în cuantum egal cu 80% din valoarea unui punct de pensie, stabilita anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, potrivit art. 80.

Majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata

Actul normativ: Hotărârea Guvernului nr. 1051/2008 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata
Publicat: Monitorul Oficial, Partea I nr. 649 din 12.09.2008

Valoarea salariului minim brut pe țară garantat în plată crește de la 500 de lei, la 540 de lei. Conform Hotărârii Guvernului nr. 1051/2008, salariul de baza minim brut pe țară garantat în plată va fi de 540 lei lunar, în perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2008, pentru un program complet de lucru de 170 de ore în medie pe lună, reprezentând 3,176 lei/oră. De la 1 ianuarie 2009, valoarea acestuia va crește, potrivit aceleași hotărâri, la 600 de lei.

În concordanță cu această majorare salarială, un prim efect este și creșterea amenzilor prevăzute de Codul Rutier, care se calculează ca și procent din salariul minim, respectiv 10%. Astfel, valoarea punctului de amendă devine 54 lei.

Modificari recente privind cetatenia romana

Actul normativ: Legea nr. 70/2008 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2007 pentru modificarea Legii cetateniei romane nr. 21/1991
Publicat: Monitorul Oficial nr. 283/11 aprilie 2008

Potrivit modificarilor aduse prin legea de aprobare, cererea de acordare sau, dupa caz, de redobandire a cetateniei romane se formuleaza in limba romana, se adreseaza Comisiei pentru cetatenie si se depune personal sau, in cazuri temeinic justificate, prin mandatar cu procura speciala si autentica la sediul Ministerului Justitiei, si este insotita de acte dovedind indeplinirea conditiilor prevazute de lege.

Indeplinirea sau, dupa caz, neindeplinirea conditiilor prevazute de dispozitiile legale pentru acordarea ori redobandirea cetateniei romane se constata printr-un raport motivat, care se adopta de Comisie cu votul majoritatii celor prezenti.

De asemenea, se stipuleaza ca in cazul in care se constata neindeplinirea conditiilor prevazute de lege, ministrul justitiei respinge, prin ordin, cererea de acordare sau de redobandire a cetateniei.

Venitul brut lunar pentru care se plateste CAS

Actul normativ: Ordinul Ministerului Muncii nr. 92/2008 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Publicat: Monitorul Oficial din 14 februarie (nr. 116, Partea I)

Potrivit noului act normativ, prevederile punctului 19 din capitolul A sectiunea a II-a din Normele de aplicare a Legii 19/2000, unde se precizeaza ce se intelege prin sintagma "venitul brut realizat lunar", se completeaza cu detalierea a ceea ce se considera venituri in bani si venituri in natura pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale.

In plus fata de ceea ce se prevedea in actele normative anterioare, dintre ce se considera a fi venituri in bani enumeram:

  • cadourile in bani oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sau cu orice alta ocazie;
  • ajutoarele, asimilate prestatiilor sociale, acordate de catre angajator salariatilor sau altor persoane, datorita producerii unor evenimente sociale sau familiale, peste limita cheltuielilor sociale deductibile fiscal;
  • sumele primite de catre diverse persoane fizice, altele decat cele autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente, ca urmare a desfasurarii unor activitati profesionale (cum ar fi cele din domeniul asigurarilor, marketingului, publicitatii, imobiliar etc.);
  • sumele primite in baza unor conventii civile de prestari de servicii sau contracte de colaborare;
  • orice alte venituri in bani care, conform prevederilor legale, nu sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale.

In venitul in natura sunt incluse, printre altele, nu numai primele de asigurare, altele decat cele obligatorii, platite de catre suportator pentru salariatii proprii ci si cele platite pentru alt beneficiar de venituri din salarii.

Salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2008

Actul normativ: Hotărîrea Guvernului nr. 1507/2007.
Publicat: Monitorul Oficial Partea I, nr. 877/20.12.2007

Începând cu 1 ianuarie 2008 salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, pentru un program complet de lucru de 170 de ore în medie pe lună, este de 500 lei lunar, adică 2,941 lei pe oră.
De la 1 iulie 2008 acesta va crește până la 3,176 de lei pe ora de muncă, salariul de bază ajungând la 540 de lei lunar.

Modificari la Codul fiscal

Actul normativ: Ordonanta de urgenta nr. 106/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Publicat: Monitorul Oficial nr. 703 din 18 octombrie 2007

Modificarile vor intra in vigoare de la data de 1 ianuarie 2008.
Printre acestea mentionam:

1. Definitia valorii fiscale
Se introduce o definitie ampla a valorii fiscale pentru mijloacele fixe amortizabile si terenuri. Astfel valoarea fiscala consta in costul de achizitie, de productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, uitlizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz. De asemenea, se precizeaza ca in valoarea fiscala se includ si reevaluarile contabile efectuate potrivit legii.

2. Noi scutiri de impozit pe profit
Au fost extinse cazurile in care sunt scutite de impozitul pe profit veniturile obtinute de organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale, adaugandu-se urmatoarele categorii de venituri:
- sumele primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/spoonsorizarea, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului
- veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica
- sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice.

3. Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Chetuielile de transport si cazare vor fi deductibile nu numai in cazul in care sunt efectuate pentru salariati si administratori, ci si atunci cand sunt efectuate pentru alte persoane, stabilite prin normele metodologice.
A fost introdus un nou caz de nedeductibilitate, si anume pentru cheltuielile reprezentand valoarea deprecierilor mijloacelor fixe, in cazul in care, ca urmare a efectuarii unei reevaluari, se inregistreaza o descrestere a valorii acestora.

4. Plata impozitului pe profit
Se proroga termenul de la care se va generaliza sistemul platii anticipate a impozitului de profit. Astfel, generalizarea acestui sistem, care in prezent se aplica doar societatilor comerciale bancare, se face incepand cu anul 2010, iar nu cu anul 2008.

5. Scutire de impozitul pe venit
Sunt scutite de impozitul pe venit si sumele primite ca urmare a exproprierii pentru cauza de utilitate publica.

6. Suma neimpozabila din pensii
Deducerea neimpozabila din pensii s-a majorat de la 900 la 1000 lei/lunar.

7. Exigibilitatea TVA
A fost clarificata problema controversata a exigibilitatii taxei pe valoare adaugata in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri. Astfel, potrivit noii reglementari, exigibilitatea taxei intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator. Prin exceptie, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii, in cazul in care aceasta a fost emisa inainte de cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator.

8. Plata TVA in vama
Data de la care plata TVA nu se mai face in vama este 1 ianuarie 2011, iar nu 1 ianuarie 2009. Intre 15 aprilie 2007 - 31 decembrie 2011, plata TVA in vama nu se face de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care au obtinut certificat de amanare de la plata.

Toate contractele de prestari servicii de catre straini trebuie inregistrate la Fisc

Actul normativ: Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 313/2007 privind procedura de inregistrare a contractelor incheiate intre persoanele juridice romane si persoane juridice sau fizice straine nerezidente.
Publicat: Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 699/17 octombrie 2007

Noul act normativ instituie obligatia persoanelor juridice romane de a inregistra la organul fiscal contractele prin care beneficiaza de servicii din partea unor nerezidenti.

Obligatia incumba persoanelor juridice romane, beneficiare ale unor prestari servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica, si a oricaror alte activitati, executate de persoane juridice sau fizice nerezidente.

Inregistrarea contractelor la organul fiscal se face prin depunerea unei declaratii speciale, in termen de 15 zile de la data incheirii contractului.
Noua reglementare este cu aplicare imediata.

Lista obligatiilor fiscale care se platesc in Contul Unic

Actul normativ: Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.294/2007 privind impozitele, contributiile si alte sume reprezentand creante fiscale, care se platesc de contribuabili intr-un cont unic.
Publicat: Monitorul Oficial nr. 658 din 26 septembrie 2007

Se platesc in contul unic 20.47.01.01 "Venituri ale bugetului de stat - sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic, in curs de distribuire", deschis pe codul de identificare fiscala al contribuabililor, la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe, urmatoarele obligatii fiscale:

  • Plati anticipate, in contul impozitului pe profit anual, datorate de societati comerciale bancare, persoane juridice romane, si sucursalele din Romania ale bancilor, persoane juridice straine
  • Impozit pe profit datorat de persoane juridice romane, altele decat cele de la pct. 1
  • Impozit pe profit din asociere datorat de persoane fizice
  • Impozit pe profit datorat de persoane juridice straine, altele decat cele de la pct. 1
  • Impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor juridice
  • Impozit pe veniturile microintreprinderilor
  • Impozit pe veniturile microintreprinderilor
  • Impozit pe veniturile din asociere datorat de persoane fizice
  • Impozit la titeiul din productia interna
  • Impozit pe veniturile din salarii
  • Impozit pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala
  • Impozit pe veniturile din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara
  • Impozit pe veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil
  • Impozit pe veniturile obtinute din vanzarea bunurilor in regim de consignatie si din activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial
  • Impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice
  • Impozit pe veniturile din dobanzi
  • Impozit pe castigul din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare
  • Impozit pe castigul din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, precum si din orice alte operatiuni de acest gen, altele decat cele cu instrumente financiare tranzactionate pe piete autorizate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare
  • Impozit pe veniturile din lichidare/dizolvare fara lichidare a unei persoane juridice
  • Impozit pe veniturile din pensii
  • Impozit pe veniturile din premii si din jocuri de noroc
  • Impozit pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal
  • Impozit pe alte venituri ale persoanelor fizice
  • Impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti - persoanele fizice
  • Impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti - persoanele juridice
  • Varsaminte de la persoanele juridice, pentru persoanele cu handicap neincadrate
  • Taxa de timbru social asupra valorii autovehiculelor noi din import, cu capacitate cilindrica de minimum 2000 cmc
  • Taxa de timbru social asupra jocurilor de noroc
  • Redevente miniere
  • Redevente petroliere
  • Impozit pe profit scutit, conform art. 38 alin. (1) din Codul fiscal
  • Impozit pe profit scutit, conform art. 38 alin. (8) din Codul fiscal.

    Se platesc in contul unic 55.02 "Disponibil al bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale, in curs de distribuire", deschis pe codul de identificare fiscala al contribuabililor, la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe, urmatoarele obligatii fiscale:

  • Contributia individuala de asigurari sociale retinuta de la asigurati
  • Contributia individuala de asigurari pentru somaj retinuta de la asigurati
  • Contributia pentru asigurari sociale de sanatate retinuta de la asigurati
  • Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator
  • Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale pentru someri
  • Contributia de asigurari sociale datorata de angajator
  • Contributia de asigurari pentru somaj datorata de angajator
  • Contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorata de angajator
  • Contributia de asigurari sociale datorata pentru persoanele pentru care plata drepturilor se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj
  • Contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorata pentru persoanele pentru care plata drepturilor se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj
  • Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata pentru persoanele care se afla in concediu medical, conform Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile legislatiei specifice privind contributiile sociale
  • Contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorata pentru persoanele care satisfac serviciul militar in termen
  • Contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorata pentru persoanele care executa o pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv
  • Contributia individuala pentru asigurari sociale de sanatate pentru persoanele aflate in concediu pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani
  • Contributia pentru concedii si indemnizatii de la persoanele juridice sau fizice care au calitatea de angajator
  • Contributia pentru concedii si indemnizatii datorate de persoanele aflate in somaj
  • Contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorata de pensionari pentru veniturile din pensii care depasesc limita supusa impozitului pe venit
  • Contributia angajatorilor pentru Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale
  • Contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate din activitati publicitare la produsele din tutun si bauturi alcoolice
  • Contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate pentru produsele din tutun din productia interna
  • Contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate pentru produsele din tutun din achizitii intracomunitare/import
  • Contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate pentru bauturile alcoolice din productia interna
  • Contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate pentru bauturile alcoolice din achizitii intracomunitare/import
  • Contributia pentru concedii si indemnizatii datorata de persoanele aflate in incapacitate de munca din cauza de accident de munca sau boala profesionala.

Calcul taxa de prima inmatriculare pentru autoturisme si autovehicule

Actul normativ: Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 418/2007 pentru aprobarea Procedurii privind calculul taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule.
Publicat: Monitorul Oficial nr. 448/2 iulie 2007

Ordinul prevede ca persoanele fizice si juridice care datoreaza taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule pot solicita organului fiscal competent calculul acesteia pe baza cartii de identitate a vehiculului, prezentata in original.

Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule datorata de persoanele fizice sau juridice cu ocazia primei inmatriculari in Romania se calculeaza de catre organul fiscal competent la punctele organizate in cadrul unitatilor Trezoreriei Statului.

In calculul taxei se iau in considerare ca elemente: categoria autovehiculului, norma de poluare a acestuia, capacitatea cilindrica si anul de fabricatie.

Modificari importante ale Codului Rutier

Actul normativ: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.
Publicat: Monitorul Oficial nr. 443/29 iunie 2007

Principala modificare consta in faptul ca plangerea impotriva procesului-verbal de contraventie suspenda executarea amenzilor si a sanctiunilor contraventionale complementare de la data inregistrarii acesteia pana la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti. Dovada inregistrarii plangerii depuse la judecatorie se prezinta de contravenient la unitatea de politie din care face parte agentul constatator, care va efectua mentiunile in evidente si ii va restitui permisul de conducere. In termen de 15 zile de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti prin care instanta a respins plangerea impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei, contravenientul este obligat sa se prezinte la serviciul politiei rutiere care il are in evidenta pentru a preda permisul de conducere.

Alte modificari aduse de noua reglementare privesc verificarea cunostintelor regulilor de circulatie in cazul suspendarii permisului si obligatia de a declara in termen de 24 de ore producerea unui accident de circulatie din care au rezultat numai avarierea vehiculelor si/sau alte pagube materiale.

Daca in vechea reglementare verificarea cunostintelor regulilor de circulatie era obligatorie si nepromovarea testului prelungea in mod nelimitat suspendarea permisului, conform noii reglementari lucrurile stau altfel. Si anume, pana la expirarea perioadei de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce, conducatorul de autovehicul sau tramvai trebuie sa se prezinte pentru verificarea cunostintelor regulilor de circulatie numai cand permisul i-a fost retinut pentru conducerea sub influenta bauturilor alcoolice sau pentru nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depasire sau trecere la culoarea rosie a semaforului, daca prin aceasta s-a produs un accident de circulatie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, precum si in cazul in care fapta a fost urmarita ca infractiune, iar instanta de judecata sau procurorul a dispus inlocuirea raspunderii penale cu una dintre sanctiunile cu caracter administrativ. De asemenea, verificarea este obligatorie in cazul in care s-a solicitat reducerea perioadei de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce.

In cazul in care conducatorul de autovehicul sau tramvai nu promoveaza testul de verificare a cunostintelor sau nu se prezinta la sustinerea verificarii, perioada de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se prelungeste cu 30 de zile, o perioada limitata fata de reglementarea anterioara.

O alta modificare importanta ii priveste pe conducatorii implicati intr-un accident de circulatie din care au rezultat numai avarierea vehiculelor si/sau alte pagube materiale. Acestia au obligatia de a se prezenta la unitatea de politie competenta in termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentu intocmirea documentelor de constatare. Exceptie fac conducatorii vehiculelor care incheie o constatare amiabila de accident si conducatorul care detine o asigurare facultativa de avarii auto, iar accidentul de circulatie a avut drept rezultat numai avarierea propriului vehicul.

O noua obligatie declarativa in materia TVA

Actul normativ: Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 702/2007
Publicat: Monitorul Oficial nr. 376 din 4 iunie 2007

A fost publicat Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 702/2007 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA.

Ordinul instituie pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania obligatia de a declara toate livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile de bunuri si servicii realizate, pe teritoriul Romaniei, catre/de la alte persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania.

Noua obligatie se va indeplini prin completarea unui formular, stabilit in anexa la ordin. Vestea buna este ca nu se completeaza fiecare factura emisa ci trebuie inscrisa baza impozabila totala si taxa pe valoarea adaugata totala aferenta tuturor facturilor emise sau primite.

Declaratia de depune semestrial, pana in data de 25 inclusiv a lunii urmatoare incheierii semestrului de raportare, la organul fiscal competent.

Se va efectua o verificare formala a declaratiilor pentru depistarea eventualelor erori, apoi se va efectua o verificare aprofundata. Informatiile vor fi puse la dispozitia Directiei de metodologie si proceduri pentru inspectia fiscala.

Ce trebuie sa cuprinda o factura de la 01.01.2007?

Prin aparitia noului Cod Fiscal, s-a modificat complet articolul privind facturile. Astfel, daca inainte de 01.01.2007 facturile trebuiau sa fie fiscale, acum art. 155 prevede doar ca "Persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar".

Rezulta ca facturile nu trebuie sa mai fie fiscale, fiecare agent economic putand sa le "fabrice" singur. Pentru a face acest lucru, administratorul societatii trebuie sa dea o decizie interna prin care sa numeasca seriile facturilor societatii - incepand cu prima emisa pe anul 2007 (astfel fiecare factura este obligatoriu sa poarte numarul de ordine, in baza seriilor, care identifica factura in mod unic).

Acelasi art. 155 prevede ce informatii trebuie sa cuprinda o factura:

  1. data emiterii facturii;
  2. denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare ale persoanei impozabile care emite factura;
  3. denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare ale cumparatorului de bunuri sau servicii, dupa caz;
  4. numele si adresa cumparatorului, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul in care cumparatorul este inregistrat, conform art. 153, precum si adresa exacta a locului in care au fost transferate bunurile, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri
  5. denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate
  6. data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, cu exceptia cazului in care factura este emisa inainte de data livrarii/prestarii sau incasarii avansului;
  7. o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi sau documente pentru aceeasi operatiune

Astfel, vanzatorul sau prestatorul de servicii va putea sa isi treaca antetul firmei cu orice alte logouri, sloganuri sau marci considera necesar, sau dimpotriva, sa isi mentina facturile simple, continand doar informatiile obligatorii cerute de lege.

Dar cel mai important in ceea ce priveste aceasta modificare a Codului Fiscal este aceea prevazuta de alin 6 din art. 155 care prevede ca "Semnarea si stampilarea facturilor nu sunt obligatorii." Acest lucru inseamna ca facturile vor avea aceeasi valabilitate, fie ca sunt trimise prin posta, fax sau e-mail, singurul lucru important fiind ca factura sa contina toate informatiile cerute de lege.

Cu toate acestea, in litigiile ce vor aparea avand ca obiect obligarea paratului (debitorului) la plata sumelor prevazute intr-o factura, cel care a emis factura va trebui sa demonstreze faptul ca debitorul a primit factura. Bineinteles ca in acest sens este acceptat orice mijloc de proba, dar este bine ca agentii economici sa isi aminteasca de necesitatea dovedirii primirii facturii, pentru a se evita situatia neplacuta a pierderii unui proces din cauza lipsei dovezii necesare.
Tot noul Cod Fiscal prevede care sunt exceptiile de la necesitatea emiterii unei facturi, fiind scutiti urmatorii agenti economici care au ca obiect de activitate:

  1. transportul persoanelor cu taximetre, precum si transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau a abonamentelor
  2. livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, consemnate in documente, fara nominalizarea cumparatorului
  3. livrarile de bunuri si prestarile de servicii consemnate in documente specifice, care contin cel putin informatiile obligatorii precizate de Codul fiscal

O alta modificare priveste ultima zi permisa de lege pentru a emite factura, aceasta fiind: "cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi lucratoare a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei".

Cu toate ca prin prevederile Codului Fiscal se usureaza si se fluidizeaza circulatia facturilor, nimic nu se schimba in privinta chitantelor, acestea trebuind sa fie tot fiscale.




Site realizat și administrat de NeT MEDIA. Copyright © NeT Media - Piatra-Neamț. Toate drepturile rezervate.

home | date generale | imagini | informații utile | pagini WEB | forum | oportunități